De keuzes van een ondernemer vormen de bedrijfsstrategie. Het maken van de juiste keuzes kan het verschil maken tussen een beleid dat floreert of juist tegenvalt. Gemaakte keuzes zijn vaak goed wanneer deze duidelijke afgebakend zijn. Een bedrijf als RyanAir zal afgebakende keuzes maken om haar prijs positie/strategie te verbeteren. Voor kleine ondernemers is dit afbakenen vaak een probleem. Deze ondernemers zijn vaak erg ambitieus en willen de klant op ieder aspect zo goed mogelijk ondersteunen. Zowel op productvlak, prijsvlak en servicevlak. Voor een hoop ondernemers is bovenstaande situatie herkenbaar. Vaak weten zij niet welke keuzes gemaakt moeten worden of zijn zij te ambitieus voor hun eigen bestwil. Eenzijdige keuzes maken is wel lastig. De klant moet immers toch zo goed mogelijk geholpen worden? Theoretische kant Als we echter in de literatuur duiken vinden we een geheel andere insteek. Jaren van onderzoek door vooraanstaande namen in de bedrijfswereld komen tot een andere conclusie. Het is namelijk niet de bedoeling om overal goed in te zijn, maar om in jouw unieke eigenschap uit te blinken. Een RyanAir zal niet een grote omzetstijging zien wanneer de vluchten comfortabeler worden, maar wel wanneer deze nog goedkoper worden aangeboden. Dit is namelijk haar USP (Unique Selling Point). Een dergelijk keuze om de kwaliteit te verhogen is dus voor het geval RyanAir een verkeerde keuze. Als een ondernerming op een enkele factor uit gaat blinken, dan zal deze waarschijnlijk succesvol worden. Praktische kant In de “echte wereld” ligt dit natuurlijk iets anders. Ondernemers en management van grote bedrijven worden continue verzocht om nieuwe kansen te pakken en deze in te voeren. Een ondernemers zou heel gemakkelijk kunnen zeggen; “we richten ons alleen op prijs”. Maar als iedereen dit zou doen dan krijgen we een zeer eenzijdig marktbeeld. Er zijn uiteindelijk meerdere mogelijkheden beschikbaar. Het is voornamelijk belangrijk om een hierarchie te houden wat betreft keuzeprioriteiten. |
https://www.scriptedconsultancy.com/ |