Laden...

Waarom moderne auto's zichzelf vergrendelen terwijl de sleutel nog binnen ligt

Inhoudsopgave

De frustrerende technologie die je buitensluit van je eigen auto

Vorige week stond ik voor mijn eigen auto met de autosleutel op het dashboard, terwijl alle deuren op slot zaten. Motor uit, sleutel binnen, ik buiten. Hoe kan dat nou? Moderne auto’s hebben beveiligingssystemen die soms te slim voor hun eigen bestwil zijn. Je autosleutel ligt gewoon zichtbaar binnen, maar je autodeur wil niet open. Drie uur wachten op de autosleutelmaker later wist ik eindelijk wat er was gebeurd. Auto’s van tegenwoordig hebben automatische vergrendelingssystemen die soms verkeerd reageren op situaties. Ze denken je te helpen door zichzelf te beveiligen, maar sluiten je eigenlijk buiten. Het probleem zit hem in de ingewikkelde sensoren en timers die fabrikanten inbouwen. Bedoeld om diefstal te voorkomen, maar ze zorgen regelmatig voor situaties waarbij rechtmatige eigenaren buitengesloten worden. Dan kun je huilen of lachen, maar je bent wel de klos.

Automatische vergrendeling na een bepaalde tijd

Veel moderne auto’s hebben een functie die de deuren automatisch vergrendelt als de auto een tijdje stilstaat. Deze feature is bedoeld als veiligheidsmaatregel, maar kan behoorlijk vervelend uitpakken. Stel je voor: je stopt bij een tankstation, laat de motor draaien en stapt uit om te tanken. Je bent twee minuten bezig, en boem… auto vergrendeld met sleutel erin. Gebeurt vaker dan je denkt! De timer loopt vaak tussen de 30 seconden en 3 minuten, afhankelijk van het merk en model. BMW’s zijn berucht om deze eigenschap, maar ook Audi’s en Mercedes doen het regelmatig. Het probleem is dat veel mensen niet weten dat hun auto deze functie heeft. Ze staan er ineens voor zonder te snappen wat er gebeurd is. Sommige auto’s geven een waarschuwingspiep, maar die hoor je vaak niet boven het geluid van de benzinepomp of het verkeer uit. Dan sta je daar, sleutel binnen, jij buiten, en geen flauw idee hoe dat zo gekomen is.

Defecte sensoren die verkeerd signaal geven

De autosleutelbehuizing van moderne sleutels zit vol met elektronische onderdelen en sensoren. Soms gaan die sensoren stuk of geven ze een verkeerd signaal door. Dan denkt je auto dat de sleutel niet binnen in de auto ligt, terwijl dat wel zo is. Of andersom: de auto detecteert geen sleutel terwijl je hem wel bij je hebt. Deze sensor problemen komen vooral voor bij keyless systemen. De auto communiceert constant met je sleutel via radiosignalen. Als die communicatie verstoord wordt, bijvoorbeeld door elektromagnetische interferentie of een zwakke batterij, kan het systeem in de war raken. Dan krijg je vreemde situaties: auto’s die zichzelf vergrendelen terwijl de sleutel binnen ligt, of juist niet willen vergrendelen als je wegloopt. Een vriend van me had maandenlang problemen met zijn Volvo die random vergrendelde en ontgrendelde. Uiteindelijk bleek er een kapotte sensor in de deurgreep te zitten. Reparatie kostte 300 euro, terwijl het probleem al weken voor ellende zorgde.

Kinderbeveiliging die te ver doorschiet

Veel auto’s hebben speciale beveiligingsfuncties om te voorkomen dat kinderen per ongeluk buitengesloten worden. Ironisch genoeg zorgen deze systemen er soms juist voor dat volwassenen buitengesloten raken! Het systeem detecteert beweging binnen in de auto en vergrendelt de deuren om “veiligheidsredenen”. Maar wat als je je tas pakt van de achterbank en de sensor denkt dat er iemand binnen zit? Dan ben je de klos. Deze kinderbeveiliging werkt meestal met bewegingssensoren of druksensoren in de stoelen. Een zware tas, een huisdier dat achterbleef, of zelfs sterke wind die iets laat bewegen kan het systeem activeren. Plotseling zit je autoslot op slot terwijl je alleen maar even iets wilde pakken. Het ergste is dat deze systemen vaak niet uitgeschakeld kunnen worden. Fabrikanten vinden veiligheid belangrijker dan gemak, maar vergeten dat buitengesloten eigenaren ook een veiligheidsprobleem kunnen zijn.

Software bugs in moderne autosystemen

Auto’s zijn tegenwoordig eigenlijk computers op wielen. En computers hebben bugs, dat weet iedereen die wel eens Windows heeft gebruikt. Autosoftware is niet anders. Soms vergrendelt een auto zichzelf door een software fout, zonder duidelijke reden. Vorig jaar was er een hele reeks problemen met Tesla’s die zichzelf vergrendelden tijdens software updates. Eigenaren stonden machteloos naast hun auto terwijl het systeem bezig was met updaten. Grappig bedacht, minder grappig als je er middenin zit! Deze software problemen zijn lastig op te lossen omdat ze onvoorspelbaar zijn. De ene dag werkt alles perfect, de volgende dag doet je auto alsof hij je niet kent. Een Mobiele Autosleutelmaker kan mechanische problemen oplossen, maar software bugs vereisen vaak een update van de dealer. En dat kost tijd en geld. Het probleem is dat autofabrikanten software steeds sneller uitbrengen zonder uitgebreid te testen. Net als apps op je telefoon krijgen auto’s nu ook updates die nieuwe bugs introduceren.

Hoe je voorkomt dat je buitengesloten wordt

Er zijn gelukkig manieren om te voorkomen dat je je eigen auto buitensluit. Ten eerste: leer je auto kennen. Lees de handleiding en zoek uit welke automatische functies je auto heeft. Veel mensen rijden jaren met hun auto zonder te weten wat hij allemaal kan. Ten tweede: controleer regelmatig de batterij van je autosleutel. Een zwakke batterij zorgt voor communicatieproblemen die tot vergrendeling kunnen leiden. Ten derde: ontwikkel goede gewoontes. Pak altijd je sleutel mee als je uitstapt, ook al laat je de motor draaien. Simpel maar effectief. Ook handig: zorg dat je het nummer van een betrouwbare service hebt, zoals autosleutel bijmaken Den Haag. Als je toch buitengesloten raakt, kun je snel hulp krijgen. Sommige auto’s hebben ook noodprocedures om de deuren te openen als het systeem faalt. Vraag bij je dealer hoe dat werkt voor jouw model.

Wat te doen als het toch gebeurt

Sta je eenmaal buiten met je sleutel binnen? Geen paniek, er zijn oplossingen. Eerst: check of alle deuren echt op slot zitten. Soms is er nog één deur open, vooral bij oudere auto’s. Tweede optie: zoek naar een verborgen mechanische sleutel. Veel keyless sleutels hebben een noodsleuteltje verstopt in de behuizing. Daarmee kun je meestal één deur handmatig openen. Derde optie: bel roadside assistance als je die verzekering hebt. Zij hebben speciale tools om auto’s te openen zonder schade. Laatste optie: een professionele autosleutelmaker die snel ter plaatse kan komen. Moderne technieken maken het mogelijk om auto’s te openen zonder de lak of het glas te beschadigen. Wat je niet moet doen: zelf proberen in te breken met draad of gereedschap. Moderne auto’s hebben alarmsystemen die afgaan, en je kunt dure schade veroorzaken. Betaal liever voor professionele hulp dan dat je je eigen auto vernielt. De meeste diensten zijn binnen een uur ter plaatse en hebben je auto snel weer open.

https://mobiele-autosleutelmaker.nl/

Tags:

Hier zijn enkele gerelateerde berichten

Voorkomen is beter dan genezen, zeker als het gaat om corrosie en lakschade. Met industrieel

...

Het rijden in de zomer is niet hetzelfde als rijden in de winter. Of u

...

BMW is al jaren een bekende naam in de auto-industrie en heeft zich ook toegewijd

...

Insecten zijn niet alleen vervelend voor ons, maar ook voor onze auto’s. Het kan een

...

Stel, u bent in Harderwijk en omstreken op zoek naar een autogarage. Dan is de

...

Bij de rijschool in Nijverdal weet je zeker dat je wordt opgeleid tot een goede

...

Als je de keuze hebt tussen het kopen van een nieuwe auto of het afsluiten

...

Wil jij niets liever dan rondtoeren in je auto door je woonplaats Utrecht? Maar moet

...

Heb je te maken gekregen met een ernstige autoschade in Groenlo? Dan is het zaak

...

Een automerk waar je altijd op kunt vertrouwen is Mitsubishi. In de loop der jaren

...

Het rijbewijs behalen is een belangrijk punt in het leven en met de samenwerking met

...